Skip to content Skip to footer

Cum ne afectează stresul sănătatea și prin ce metode putem atenua efectele acestuia 

Stresul este o reacție normală a organismului, însă, atunci când nu este gestionat corespunzător, poate genera reacții fizice și emoționale. Este posibil să observăm simptomele stresului atunci când facem față unei situații dificile. Deși o cantitate redusă de stres este chiar benefică, prea mult stres ne poate epuiza și ne poate afecta sănătatea.

Vestea bună este că există metode prin care putem ține sub control stresul și care ne pot ajuta să facem față schimbărilor într-un mod mai sănătos.

Află mai multe despre cum ne afectează stresul sănătatea și ce putem face pentru a minimiza efectele acestuia asupra noastră.

Ce este stresul?

Stresul este reacția organismului la situații dăunătoare, fie că sunt reale, fie doar scenarii ale minții noastre. Atunci când ne simțim amenințați, în corp are loc o reacție care ne permite să acționăm într-un mod care să evite pericolul. Această reacție este cunoscută sub numele de „luptă sau fugi” sau răspunsul la stres. În timpul răspunsului la stres, ritmul cardiac și tensiunea arterială cresc, respirația se accelerează, iar mușchii se încordează. 

În doze mici, stresul ne poate ajuta să ne îndeplinim sarcinile și ne poate feri de situații periculoase. De exemplu, stresul este cel care ne face să frânăm brusc, pentru a evita să lovim mașina din față.

Corpul nostru este conceput pentru a face față unor doze mici de stres. Dar nu suntem echipați pentru a face față stresului cronic. 

Care sunt simptomele stresului? 

Primul pas pentru a controla stresul este să învățăm să-i recunoaștem simptomele. Cei mai mulți dintre noi suntem atât de obișnuiți să fim stresați, încât, de multe ori, nu conștientizăm acest lucru, până când nu ajungem într-un punct critic.

Stresul poate afecta emoțiile, comportamentele, capacitatea de gândire și sănătatea fizică. Nicio parte a corpului nu este imună la stres. Dar, deoarece oamenii gestionează stresul în mod diferit, simptomele acestuia pot varia.

Simptomele stresului pot fi ușor confundate cu cele cauzate de afecțiuni medicale. Așadar, este important să le discutăm cu medicul, atunci când le observăm. Simptomele stresului includ: lipsă de energie, dureri de cap, stomac deranjat, inclusiv constipație și greață, mușchi încordați, dureri în piept și bătăi rapide ale inimii, insomnie, răceli și infecții frecvente, nervozitate, dificultatea de a ne relaxa și de a ne liniști mintea, mâini și picioare reci sau transpirate, dificultăți la înghițire, modificări ale apetitului.

Care sunt consecințele stresului pe termen lung?

Stresul pe care îl resimțim ne afectează mai mult decât stările de spirit și emoțiile; acesta își pune amprenta și asupra sănătății fizice. Indiferent sub ce formă și din ce cauză ne confruntăm cu stres, este important să nu minimalizam simptomele și să luăm măsuri pentru a combate efectele asupra sănătății.

Cele mai citite articole

Un pic de stres din când în când nu este ceva care să ne îngrijoreze. Dar stresul cronic poate provoca sau agrava unele probleme de sănătate, inclusiv depresia, anxietatea, tensiunea arterială ridicată, tulburările de alimentație, probleme ale pielii, cum ar fi acneea, psoriazisul sau zona zoster, precum și căderea părului sau problemele gastrointestinale.

Pe măsură ce efectele stresului cronic își pun amprenta asupra sănătății noastre, este posibil să conștientizăm mai multe simptome fizice. Dacă stresul provoacă simptome fizice, corpul va încerca să ne transmită mesaje.

Este important să învățăm modalități practice de a elimina o parte din stresul din viața noastră și de a gestiona eficient simptomele. 

Cum putem atenua efectele stresului?

Un stil de viață dezordonat, fără suficient timp pentru relaxare, poate contribui la creșterea nivelului de stres. Nu ai neapărat nevoie de o vacanță de o săptămână, pentru a te relaxa; chiar și o pauză de 15 minute de la activitățile cotidiene te poate ajuta. 

Poți face o plimbare sau poți încerca câteva exerciții de yoga, deoarece activitatea fizică reduce producția de cortizol. 

Dedică-ți o parte din timp unui hobby preferat, citește și, nu în ultimul rând, concentrează-te pe calitatea somnului. Faptul că nu ne odihnim suficient creează un cerc vicios și continuu de accentuare a factorilor de stres. De aceea, este important să încerci să mergi la culcare și să te trezești în fiecare zi la aceeași oră, pentru a-ți reseta ritmul circadian. Ideal ar fi să dormi 7-8 ore pe noapte.

Extractele de plante și uleiurile esențiale au fost folosite de secole, pentru potențialele lor beneficii pentru sănătate. Indiferent că sunt aplicate local sau folosite în aromaterapie, esențele de plante declanșează o reacție chimică în creier, ceea ce te poate ajuta să te relaxezi.

Uleiurile esențiale pot declanșa, de asemenea, răspunsuri ce reglează ritmul cardiac, tensiunea arterială sau răspunsurile digestive. 

Unele ceaiuri, precum cel de mușețel, ajută la ameliorarea stresului, prin creșterea nivelului de melatonină și serotonină din sânge. Acești neurotransmițători ajută la minimizarea efectelor stresului, în timp ce întăresc sistemul imunitar și susțin sănătatea cardiovasculară. 

Așadar, este esențial pentru sănătatea și bunăstarea noastră să gestionăm în mod corespunzător stresul, dar nu este întotdeauna ușor. Însă, conștientizând simptomele și aplicând metode simple de relaxare, putem gestiona eficient cantitatea de stres pe care o resimțim.

Sursa foto: shutterstock.com

Cele mai citite articole

Arata comentariileAscunde comentariile

Lasa un comentariu